جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی

جشنواره‌ای حرفه‌ای برای رقابت اهالی رسانه ـ نسخه آزمایشی
http://bayanbox.ir/info/3359381106687848957/1604741316185

جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی

جشنواره‌ای حرفه‌ای برای رقابت اهالی رسانه ـ نسخه آزمایشی

جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی
طبقه بندی موضوعی

 

«مکتب حاج قاسم سلیمانی» و «امر به معروف و نهی از منکر» دو محور ویژه پنجمین دوره جشنواره ابوذر خراسان رضوی است.

 

به گزارش روابط عمومی جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی، عباس محمدیان در نشست خبری تشریح جزئیات برگزاری پنجمین دوره جشنواره ابوذر خراسان رضوی، با بیان این‌که این جشنواره وارد پنجمین سال افتخار آمیزش شده است، اظهار کرد: به لطف شما و علی‌بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام)، برگ زرینی در تاریخ رسانه‌ای استان ثبت و ضبط شد.

 

وی، حضور اصحاب رسانه را نقطه قوت این جشنواره در کشور و خالق افتخار برای استان دانست و ادامه داد: شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از سازمان بسیج رسانه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات، سازمان صداوسیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی، مدیران رسانه‌ها و صاحب‌نظران رسانه استان است.

 

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره ابوذر خراسان رضوی با بیان این‌که جلسات شورای سیاستگذاری از اردیبهشت ماه 99 آغاز شده و تاکنون ۶ جلسه تبیین سیاست‌های جشنواره برگزار شده است، گفت: جشنواره ابوذر خلاء برگزار نشدن سایر جشنواره‌ها را پر کرده و اتفاقاتی را رقم زده که از حیث عملکرد، رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

 

شناسایی ظرفیت‌های نفهته رسانه‌ای استان

 

وی به تشریح اهداف جشنواره پرداخت و تصریح کرد: کمک به توسعه فضای رسانه استان، تقویت جایگاه رسانه‌ها و مطبوعات استان، ایجاد فضای رقابتی مؤثر و سازنده با هدف تعالی محتوای تولید شده در رسانه‌ها، تلاش در راستای تقویت و معرفی تولیدات فاخر رسانه‌ای به منظور تبیین، توسعه و نهادینه‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی در مقابل جنگ تمام عیار، همه جانبه نرم و نفوذ دشمن، حمایت از تولیدات انقلابی در رسانه‌ها و مطبوعات استان، توسعه گفتمان انقلاب اسلامی و بسترسازی برای تولید محتوا در زمینه‌های مختلف و شناسایی ظرفیت‌های نهفته استان و زمینه‌سازی ظهور استعدادهای نو در عرصه رسانه استان، اهداف برگزاری این جشنواره است.

 

محمدیان با بیان این‌که شرایط ویروس کرونا نتوانست روند برگزاری جشنواره را دچار خلل کند، اضافه کرد: ساختار اجرایی جشنواره برای اولین بار در خراسان رضوی پیاده‌سازی و اجرا شد که این ساختار به شکل پایلوت در کشور نیز اجرا شد.

 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تقدیر از برگزیدگان جشنواره، تقدیر از خانواده شهدای سلامت استان، تقدیر از اسوه‌های ایثار و شهادت و همچون رسم هرسال، تقدیر از پیشکسوتان رسانه استان از برنامه‌های اختتامیه جشنواره خواهد بود.

 

ارسال آثار را به دقیقه 90 موکول نکنید

 

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی با تأکید بر این‌که تمام تلاش ما در جهت رشد کمی و کیفی جشنواره است، یادآور شد: امسال امکان افزایش زمان دریافت و تمدید مهلت ارسال آثار وجود ندارد، از این رو درخواست می‌کنم ارسال آثار را به دقیقه 90 و روزهای پایانی موکول نکنید.

 

وی در خصوص انتخاب هیأت داوران نیز گفت: هم‌اکنون 11 گزینه برای داوری در این دوره جشنواره در نظر گرفته شده‌اند که پس از تبادل نظر و بررسی نهایی در شورای سیاستگذاری، اسامی نهایی هیأت داوران مشخص می‌شود.

 

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره ابوذر خراسان رضوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص تقسیم جوایز بین رسانه‌ها، تصریح کرد: هیچگونه سهم‌خواهی در جشنواره ابوذر وجود نداشته و اجازه نخواهیم داد چنین اتفاقی بیفتد که بگویند «فلان رسانه برنده ندارد، جایزه‌ای به او بدهیم که آبرویش نرود!»

 

جشنواره ابوذر شرکت سهامی نیست!

 

وی اضافه کرد: گواه این موضوع در جشنواره سوم وجود دارد، خبرگزاری فارس در دوره سوم جشنواره یک مقام هم نداشت در صورتی که دبیر جشنواره، آقای نعمتی مدیر خبرگزاری فارس استان بود، نه آقای نعمتی چنین توقعی داشت و نه در رویه داوران چنین چیزی وجود دارد؛ خوشبختانه داوران ما در تراز ملی هستند و در عمل ثابت کردیم که جشنواره ابوذر، شرکت سهامی نیست.

 

محمدیان به بیان دستاوردهای این جشنواره برای اصحاب رسانه استان پرداخت و گفت: ایجاد انگیزه، رقابت و فعال شدن همه رسانه‌ها، توجه به استعدادهای نو، ایجاد رقابت در شهرستان‌ها و کیفی‌سازی آثار، بخشی از دستاوردهای برگزاری این جشنواره در استان بوده است.

 

وی به دیگر دستاوردهای جشنواره ابوذر خراسان رضوی اشاره و اضافه کرد: امروز کسی در رسانه‌های استان نیست که شرکت در جشنواره برای او مهم نباشد همچنین در جشنواره چهارم، بسیاری از شهرستان‌ها در صدم امتیاز از کسب رتبه بازماندند، کیفیت آثار بسیار نزدیک بود و حتی برای انتخاب برخی آثار، بحث و بررسی ریز نمرات آثار انجام می‌شد.

 

داوری آثار «بدون نام» انجام می‌شود

 

دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره ابوذر خراسان رضوی با بیان این که تأکید همیشه ما بر این بوده که به نام رسانه توجه نشود و تنها مطلب به طور مستقل مورد بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: فرم‌های ارسال آثار کدگذاری شده، سربرگ و ته برگ آن جدا می شود و بررسی آثار بدون نام رسانه و صرفأ بر مبنای محتوا و کیفیت داوری می‌شود.

 

وی در مورد برنامه دبیرخانه برای ارتقا و هدایت برگزیدگان جشنواره، اظهار کرد: دبیرخانه در طول سال فعال است اما متأسفانه دوستان کمتر از آموزش‌ها استقبال می‌کنند، آمادگی برگزاری هر دوره‌ای که به پیشرفت اصحاب رسانه کمک کند را داریم اما شرط لازم، استقبال اصحاب رسانه است.

 

محمدیان در خصوص بودجه برگزاری و جوایز جشنواره در سال جاری، بیان کرد: در دوره گذشته حدود 180 میلیون تومان برای برگزاری و هدایای جشنواره هزینه شد که با توجه به میزان تورم، پیش‌بینی می‌شود این مبلغ افزایش داشته باشد.

 

بودجه فرهنگی به «اصحاب رسانه» نمی‌رسد!

 

وی در پاسخ به خبرنگاری که «بودجه فرهنگی استان» که به دلیل شیوع ویروس کرونا هزینه نشده است را محلی برای تأمین هزینه های جشنواره برشمرده بود، گفت: بودجه فرهنگی به «اصحاب رسانه» نمی‌رسد!

 

رئیس سازمان بسیج رسانه خراسان رضوی، دو موضوع «مکتب حاج قاسم سلیمانی» و «امر به معروف و نهی از منکر» را به‌عنوان دو موضوع ویژه برای جشنواره پنجم برشمرد و اضافه کرد: از آنجایی که بخش زیادی از آثار تولیدی مربوط به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی قبل از 30 بهمن‌ماه 98 است، استثنأ و صرفأ برای مطالب مربوط به محور «مکتب حاج قاسم سلیمانی» زمان تولید اثر می‌تواند از تاریخ شهادت سردار شهید سلیمانی باشد.

 

وی به بیان برخی ضوابط شرکت در جشنواره پرداخت و تصریح کرد: آثار باید در یکی از قالب‌های «خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت، عکس و گزارش تصویری، گزارش تلویزیونی، گزارش رادیویی، پادکست و آثار رادیویی، موشن‌گرافیک، انیمیشن، مستند، کاریکاتور، آثار نمایشی و نشریات دانشجویی» باشد، ضرورتی ندارد آثار تولیدی در یکی از رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی منتشر شده باشد، عکس‌ها به‌صورت اصل(اورجینال) ارسال شود، به‌عبارتی با فتوشاپ یا ابزار دیگر به‌صورت اغراق‌آمیز دستکاری نشده باشد و اگر شخص یا گروهی تمایل به ارسال 2 یا چند اثر به جشنواره دارد، باید تمام آثار مورد نظر را در یک ارسال به دبیرخانه بفرستد.

 

محمدیان به محورهای ده‌گانه فراخوان اشاره و بیان کرد: آثار ارسالی باید در یکی از محورهای شعار سال، فرهنگ رضوی و زیارت، حقوق شهروندی، بصیرت و دشمن‌شناسی، جمعیت، آسیب‌های اجتماعی، گام دوم انقلاب، اقتصادی مقاومتی، کمک مؤمنانه و مواسات همدلی و  مدافعان سلامت تولید شده باشد.

 

وی با بیان این‌که آثار باید در بازه یک ساله 30 بهمن 98 تا 30 بهمن 99 تولید شده باشد، یادآور شد: اختتامیه جشنواره پنجم، 21 اسفند 99 مصادف با شب عید مبعث پیامبر اکرم (صلوات‌الله علیه) خواهد بود.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی